ZGŁASZANIE NARUSZEŃ PRZEZ SYGNALISTĘ
W PRZEDSIEBIORSTWIE PRODUKCYJNO GÓRNICZYM „ROW-JAS” Sp. z o.o.

REGULACJE PRAWNE:

– Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej jako Dyrektywa)

Ustawę o ochronie sygnalistów z dnia 14.06.2024r. (Dz.U. 2024 poz. 928)

DLACZEGO TO ROBIMY?

W związku z nowymi regulacjami mającymi na celu umożliwienie dokonania zgłoszenia przez pracowników lub współpracowników naruszenia przepisów w bezpieczny dla zgłaszającego sposób, pracodawca ma obowiązek wprowadzenia specjalnych dróg (tzw. kanałów) dokonywania zgłoszeń, ochrony tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia (tzw. sygnalisty), a także ma obowiązek ochrony sygnalisty przed ewentualnymi konsekwencjami dokonania zgłoszenia.

CZEGO MOŻE DOTYCZYĆ ZGŁOSZENIE?

  • korupcji;
  • zamówień publicznych,
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • zapytań ofertowych;
  • mobbingu i dyskryminacji;
  • naruszeń praw pracowniczych;
  • niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień,
  • naruszenia wewnętrznych regulaminów obowiązujących w Spółce (np.: regulaminu pracy),
    a ustanowionych na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

JAK MOGĘ DOKONAĆ ZGŁOSZENIA?

Zgłoszenia naruszeń prawa mogą być przekazywane jedynie za pośrednictwem następujących kanałów kontaktu:

  1. dedykowanej skrzynce e-mailowej obsługiwanej przez Koordynatora ds. zgłoszeń: naruszenia@ppgrowjas.pl;
  2. pisemnie, poprzez nadanie listu poleconego w podwójnej kopercie z koniecznym dopiskiem na kopercie wewnętrznej „ZGŁOSZENIE SYGNALISTY” pod adres: PPG „ROW-JAS” Sp. z o.o.,
    ul. Kasztanowa 2, 44-330 Jastrzębie-Zdrój;

Zgłoszenie pisemne może być dokonane w postaci papierowej lub drogą elektroniczną poprzez dedykowany adres e-mail wskazany powyżej.

Zgłaszanie naruszeń prawa składa się na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 umieszczonego na stronie internetowej lub w innej formie ale powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje:

  1. datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa,
  2. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa,
  3. wskazanie podmiotu, komórki lub osoby których dotyczy zgłoszenie,
  4. wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa,
  5. wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania naruszenia prawa.

Sygnalista zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia naruszenia prawa, jako tajemnicy Spółki i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach naruszeń prawa, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.

CZY ZGŁOSZENIA MOGĘ DOKONAĆ ANONIMOWO??

Niestety nie. Procedura Spółki zakłada, że zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.

JAK JEST CHRONIONY SYGNALISTA??

Od momentu dokonania zgłoszenia, jak również w toku czynności wyjaśniających, podjętych na skutek zgłoszenia oraz po zakończeniu całej procedury, w Spółce chronimy tożsamość osoby (dane osobowe), która dokonała zgłoszenia oraz osoby, która pomogła jej złożyć zgłoszenie. Dostęp do danych zgłaszającego ma wyłącznie osoba odpowiedzialna za przyjmowanie i rozpoznawanie zgłoszeń czyli koordynator ds. zgłoszeń, która jest zobowiązana do bezwzględnego zachowania ich tajemnicy.

Wprowadza się generalny zakaz podejmowania jakichkolwiek działań odwetowych w stosunku do zgłaszających, tj. jakiegokolwiek niekorzystnego traktowania zgłaszających naruszenia z tego powodu,
że dokonali oni zgłoszenia.

Ochrona ma charakter ustawowy – to nie pracodawca według swojego uznania, a przepisy decydują o tym, komu należna jest ta szczególna ochrona.

JAKA JEST ODPOWIEDZIALNOŚĆ SYGNALISTY?

Zgłoszenie naruszenia prawa może być dokonane tylko w dobrej wierze, tj. odnosić się do rzeczywistych zdarzeń mogących stanowić naruszenie prawa.
Tylko zgłoszenia dokonane w dobrej wierze będą rozpatrywane w sposób gwarantujący osobie zgłaszającej zachowanie poufności oraz zapewniający jej ochronę przed działaniami odwetowymi.

Pamiętaj jednak, że zgłaszający nie musi „udowodnić”, że jego zgłoszenie jest uzasadnione, jednak dla przyznania ochrony koniecznym jest, że zgłaszający ma uzasadnione podstawy podejrzewać, że doszło do naruszenia, o którym w dobrej wierze powiadomił.

A CO GDY ZGŁOSZENIA DOKONUJĘ W ZŁEJ WIERZĘ??

Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, osobie dokonującej zgłoszenia w tzw.:
 „złej wierze” grozi odpowiedzialność zarówno karna jak i dyscyplinarna.

„Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”

Nie należy zatem składać zgłoszeń tylko dla żartu, niepoważnych, na próbę, w celu powielania plotek
i nieuzasadnionych domysłów, w celu zaszkodzenia innej osobie, której „nie lubię” czy też dla „testowania” przyjętej Procedury.

Pełna treść Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych Naruszeń Prawa
i Podejmowania Działań Następczych w PPG „ROW-JAS” Sp. z o.o. dostępna jest do wglądu
w sekretariacie Spółki pod adresem 44-330 Jastrzębie – Zdrój, ul. Kasztanowa 2.

Zalacznik-nr-1-formularz-zgloszen.pdf

KLAUZULA INFORMACYJNA dotycząca przetwarzania danych osobowych osoby zgłaszającej naruszenie prawa (sygnalisty)